CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

April 1, 2010

JOM BERDIET..

Haloooo...diet...ramai yang kata kalau diet ni sure der kena mengena dengan pompuan...tapi aku rasa lelaki pun diet gak per..tol tak?...Apa pun diet bagus tuk kesihatan...aku pun now nak berdiet balik cz rasa cam diet asal dah lari laaa..hehehhe...

Aku memang agak berdiet cikit..sebab badan aku ni senang naik n senang turun..Sekali putus cinta + datang banyak masalah sure badan aku susut giler2...cz tak makan...tapi now aku rasa cara aku tu salah ler...kena makan gak. So semalam aku bersembang dengan member aku yang dolu nyaaa Gemuk giler2...but now dah hansemmmm..hahahaha...semalam dia bagi tips kat aku...tips diet cara biasa bukan hard core punya tau...Cara-caranya ialah :

i) Bagun pagi lepas solat buat senaman regangan cikit macam sit-up ker, pusing kiri kanan ker...dah cukup..

ii) Breakfast wajib ambil...makan roti gandum 3-4 keping..kira bagi lapik perut supaya tak berkeroncong..lepas tu kalau lapar lagi dalam kol 11 pg leh ambil milo cicah biskut ker paper jer yang ringan...tak digalakkan makan roti canai n nasi lemak..kalau teringin sangat pun makan seminggu o sebulan sekali dah...

iii) Lunch kalau lapar makan nasi dalam kuantiti sikit giler..aku tgk dalam pinggan dia nasi tu boleh suap 2 kali jer...tak banyak langsung..tak pun kira 1 senduk nasi dah...tapi ambik lauk n sayur banyak...jangan lupa makan buah sama yer...kalau anda kenyang makanlah buah-buahan sebab ia dapat beri tenaga...

iv) Petang kalau boleh joging...lepas tu minum air kosong banyak-banyak...kalau lapor makan biskut krakcer jer...nak makan kuih-muih pun tak pa...

v) Malam...seeloknya makan sebelom magrib...menu makan malam biarlah yang simple jer...macam sup sayur...banyakkan makan sayu n buah-buahan untuk lancarkan pencernaan.



Tulah senarai gaya makanan yang diajar...amcam..ada nak ikut ker..jom kita try...cara ni aku rasa ok n dapat membantu dalam pengurangan berat badan...hehehe

5 comments:

KTS said...

aku ni skjp je beria2 berdiet
.
.


pastu... hampeh... dah tak berdisiplin..

.
.

tu yg berat takmo turun2 ni... isk isk isk... abis baju kebaya sume tak muat...

camane ni...

uwaaaaaaaaaaaaa

Mak Su said...

maksu tak boleh dah diet macam ni....langsung tak kurus jadiknya :(

AHMOI said...

maksu n ku tak sempurna...mmg payah laaa diet ni..moi pun kejap jer..hehehe

Chik chuMeLL said...

chik pun on diet gak sis..breakfast wajib amik..lunch must take nasi but in small portion..mlm mkn roti n minum milo saje..sudah turun 3kg,tp kena turun lg...hehe..

all the best to u sis...=)

AHMOI said...

chick : ermmm...bagus2...sis ni now try buat...hehee