CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

February 5, 2009

KUASA KAWAN....

Hidup ni perlu ada kawan..tiada kawan sunyi sepilah hidup ini umpama kera di hutan..Kawan ini seperti magnet..dia boleh tarik kita sama ada nak jadi baik atau jahat...

Ada setengah orang kata...kawanlah dengan siapa sahaja..tapi jangan ikut. Tapi....kita manusia. Baik macam mana kita ni kalau jumpa kawan yang hampeh kita pun pasti jadi macam dia juga..Yang pasti iman didada yang tak kuat sebenarnya...

Aku percaya benda ini..sebab sahabatku dan aku sendiri pernah alaminya.Dulu aku pernah jumpa kawan yang perangainya nakal...dan aku akui yang aku juga turut terpengaruh..Walaupun tak seteruk mereka..tapi sikit-sikit ada juga sikap nakal ituuuuuuuu....Aku mudah terpengaruh mungkin kerana sikap diriku yang agak memberontak dan masih mencari sesuatu...

Tapi kini..bila usiaku makin "muda"...aku baru sedar akan silapku..Mungkin juga kerana aku jumpa sahabat-sahabat yang berperangai baik pula di kota batu ini...Ibu ku juga terkejut bila sepanjang cuti 4 hari aku hanya duduk di rumah bersama teman-teman rumahku...Kawan-kawan aku juga berasa heran...Yerlah..selalunya kalau cuti akulah manusia yang tak pernah duduk di rumah..pasti aku akan merayau ikut teman-teman dan pulang lewat malam...

Kini semua aku tinggalkan..kalau keluarpun hanya sesekali sahaja...itupun keluar shopping atau jumpa teman pergi minum di kedai-kedai sahaja. Banyak masaku kini habiskan bersama teman di rumah atau rumah kakak dan abangku andai aku tak pulang ke Perak. Bila di rumah..aku sudah ada hobi baru..iaitu memasak..hehhe..walaupun tak pandai sangat memasak..tapi aku suka buat..nasib baiklah teman-teman rumahku pula suka makan..so tak sedap sangat pun mereka tetap makan habis punya..hehehe...lagi satu yang aku suka buat adalah hias bilikku dan kemas rumah...mungkin ini adalah rumah ku tinggal so aku sure nak yang cun lah..hehhe

Aku berazam...bila berada di Putrajaya ini aku nak bekerja bersungguh-sungguh...aku nak capai satu jawatan sebelum usiaku jangkau 35 tahun..aku tahu..Putrajaya walaupun sebuah bandar yang agak bosan tapi ada sesuatu di sini yang akan aku perolehi...Pasti ku perolehi dengan berusaha...

Kawan sebolehnya kita carilah yang terbaik...jangan sesekali cuba dekati kawan-kawan yang perangai kurang baik..kerana sekali terjebak kita pasti akan sesat bersama mereka..

8 comments:

Anonymous said...

hmm

susah gak nak komen nie..

tapi bagi maza, sorg lelaki pastinya mempunyai pandangan yang sedikit sebanyak berbeza dgn wanita.

bagi maza pandangn cik ahmoi nie dah elok dah ...huhuhu.. teruska usaha....

menjadi manusia yang solehah adalah sebaik2 kelakuan....huhuhu

mudah2an bila dah berjawatan tinggi tu, hehehe...jgn lupa org kampung mcm maza nie.... (cth pemikiran lelaki lah nie...heheheh)

:D

kamar hati said...

tu gunanya berkawan moi...ada kawan yg boleh mempengaruhi kita ke arah kebaikan...dan ada juga yang ke arah keburukan...

tp yg penting, diri kita sendiri...samada nak menjadi seperti mereka @ sebaliknya...

yang pasti....TEPUK DADA, TANYA SELERA... (",)

Anonymous said...

Hmm bercakap kawan nie, maza gak sempat mengisahkannya di blog maza.

Lawatilah ia sebelum anda terlewat lalu menyesal!

huhuhu

Tokyo BLUE said...

kawan makan kawan selalunye kan..

Adry said...

herrmmmm betul betul betul.... kiter kena cari kawan yang baik... tak salah ngan kawan ngan semua orang ... tapi slalunya mesti ada kawan yang rapat dengan kita kan... ini yang kena hati hati skit....

kawan yang baik adalah kawan yang menasihati dan membawa kita ke arah yang baik....

Anonymous said...

hehehe..saje nak menyesakkan lagi comment box..

*eleh hobi baru memasak? tak hebat lagi.. cuba la tukar hobi awak tu kepada berjalan dgn tangan ker, transfer duit kat maybank2u saya ke...ha ha ha ha (gelak saiton)

AHMOI said...

insert your name: good sugestion tu..tp new hobi saya terima duit dari awk..hahaha...

en_me said...

hi akak ahmoi tewww.. arini friday the 13th.. ati2 dijlnraya.. salamms dr me dikejauhannnns..