CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

February 25, 2009

MANUSIA DAN HUTANG...

"Kain ni murah jerr...rm200 boleh bayar 2 kali"...kata sipenjual
Kata pembeli.."Alaaaa...aku nak tapikan ..ermmm...tak mampu laaa..."
Penjual..."Ok..ok...ko aku bagi 3 kali bayar..amacam??"
Pembeli.."ok gak tu.."
(Ha..kan dah berhutang)

Tu lah manusia..kalau tak berhutang memang tak sah..Aku pun sama gak..hutang kereta..hutang belajar...ermmm...tu aku.Tapi alhamdulillah...setakat ni masih mampu lagi bernyawa dan berbelanja lagi..

Tapi ada juga setengah tu seumur hidupnya hutang jerrr...sampailah tak termampu nak bayar..lepas tu pinjam duit lak pada ALONG..bertambah-tambah lagi hutang ada laaaa...
Manusia berhutang yang aku nampak sebab habit..dan kebanyakan yang suka berhutang ni kakitangan kerajaan..bukan aku nak ngutuk teman sekerja tapi tu lah kenyataannya...Pantang ada teman-teman yang jual barang macam Kasut, Baju, perabotlah & macam-macam lagi lah..tak pernah nak tolak walaupun duit dah pokai..pasti nak juga belinya...Tulah yang aku lihat di kalangan kakitangan gomen ni..Akhirnya bila sampai gaji tolak hutang saja lah..tu lah yang berlaku...
Kalau mengomel pun pasti fasal hutang saja..tiada yang lain.

Aku masih muda lagi..tapi aku akan cuba pegang nasihat ibuku...katanya"kalau tak terdesak jangan nak biasakan diri berhutang..hutang hanya akan makan diri saja"..

6 comments:

Mak Su said...

maksu mmg berhutang, hutang rumah, keta, motor, kad kedit. tapi kalu org jual baju, kain, pinggan mangkuk kat opis, hatta ubat pun; memang maksu tak beli, sebab tahu dah, mmg tak mampu nak bayo.

amirhisham said...

SOKONG 100%....so kepada sesiapa pememgang kad kredit berusaha lah bertukar kepada kad debit...

Unknown said...

ahmoi,

tobat-tobat... tak mau hutang dah. tunjuklah apa pun... ada cash ada barang... no hutang. tada talian hayat. hehe..

KTS said...

pesan org tua2 klu nak hidup selamat :

jgn berhutang

dan

jgn dihutang (mcm zalim sgt kan?)- melainkan kita redha dan sedekah klu org tu tak mampu bayar balik hutangnya...

byk buruk drpd baik bila berhutang...

tp zmn skrg mmg kna berhutang... klu tak, tak mampu pki kereta... nak beli rumah tak mampu...

pandai2 la bawa diri... jgn sampai hutang keliling pinggang... :D

Eiba said...

HUtang??? Aduuuiii..nie tgh banyak hutang niee...Nak pengsan bayar tiap2 bulan..abis nak wat cemana..org pakai kete...sebuk nak kete gaks..org ader rumah nak rumah gakss...pastu org aderr...etc...semuanya nak...dah cemana??? Package hutang lak best2..wooo...hehehhehehheheehehe...

Ungku Nor said...

tadi akak dengar kat hotfm, ada satu mamat tu gaji 10K, tapi tetiap bulan nak kena bayor utang kad kredit sampai lebih 5K..huuuu..ngeri siyooottt!!