CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

February 16, 2009

KURSUS KAHWIN...

Wow tajuk....ish..biar betul..hehehe...

(Bualan aku dengan mak aku melalui telefon jumaat lepas)
Mak : "Minggu ni ko pergi mana...merayo lah tu..."
Aku : "Tak...minggu ni nak gi kursus kahwin."
Mak : "Ha..!!kursus kahwin..ko nak kahwin ker??ish..ko kawan dengan sapa nih..
Aku : saja jerrr......

Tu mak aku nyer kejut bada...kakak aku pun sama jugak..yerlah aku ni pakwe tak der tetibalak nak gi kursus kahwin..tak ke haru..hehe

Tapi tu lah kenyataannya...Sekarang ni kan ke wajib. dan sijil kahwin tu pulak laku hingga akhir nyawa kita..aku ni boleh pergi pun sebab temani kawan aku yang nak kahwin tak lama lagi. So dah alang-alang neman tu per lagi ambil lah sekali...

Kursus dua hari tu memang bagus sekali. Bagi yang nak berkahwin ia banyak membantu dalam menguruskan rumahtangga...untuk pastikan kebahagiaan buat selamanya..bagi yang belum bertunang atau ada sesiapa lagi macam aku nih...status bujang maa..kursus tu dapat bantu dalam pilih pasangan..

Bila aku di sana aku baru sedar betapa pentingnya perkahwinan dan ciri-ciri lelaki yang boleh dibuat suami..Satu infomation yang aku dapat di sana yang amat penting sekali ialah dalam hidup ini nakkan kebahagiaan perlulah patuhi arahan Allah..dan cintailah Allah dahulu sebelum cintai manusia...

Lagi satu ialah..pegangan tangan..sebab kenapa diharamkan pegang tangan. U all rasa apa ek? sebab memang haram..Ustazah di sana bagitau aku kalau pegang tangan sebelum kahwin auranya bila sudah berkahwin akan berkurangan. Kita tidak akan rasai fell kahwin yang sebenar..tu kata penceramah kursus tu lah...

Tambahan lagi satu tuk kebahagiaan ialah SOLAT..solat tu cukup penting. Baik nak berkahwin atau masih bujang solat kena jaga (tapikan aku pun kekadang terbabas gak...)solat tulah yang akan beri kebahagiaan dalam kehidupan kita. Jika marah pun solat juga yang dianjur..maknanya betapa banyaknya nikmat solat tu kan...

So aku rasa..sapa-sapa yang belum hadiri kursus kahwin tu baik pergi..banyak ilmu kita akan perolehi tuk diri sendiri dan kehidupan kita...

8 comments:

Mak Su said...

pntg ada ilmu sebelum mendirikan rumahtangga :)

AHMOI said...

maksu: hehehe..pantang...hahahhaa

ns said...

heheh..nk gelak komen maksu tu ;p

xpa..g kursus kawin skrg pun. Sijil tu takde tarikh luput. Boleh guna sampai bila2 ;p

Eiba said...

hehehhehehehee..nakal ko moi..dah byk timba ilmu eh???
Tahniah..!! Moga terus dibukakan hati yer...cepat2 sikit..tgh tunggu niee...kot lah blh sampai utara nuuu...

Chik chuMeLL said...

salam...xrugi gi kursus kawin,senang nnt bile nk kawin..xyah terhegeh2 dah..kahwin ni ibarat pertaruhan hidup,ilmu tu mmg penting..

Ungku Nor said...

nih no akak,
012-2247343 & 016-2789967
dedua tu ebelebel 24-7..kecuali line maxis & digi ada prob..hehehe

kalo yg dah kawen tapi nak juin kursus agak2nya dorang kasik tak?
;p

AHMOI said...

gdiz: hehehe..maksu wat lawak jap

eiba: hahahaa...gatai sparuh baru..ani jemput punya..tapi calon2nya akak tolong cari..hehhee

Insan biasa: yap..ilmu tu yg penting

kak ungku: akak klu nk juin lagi skali boleh..cikgunyerr amoi yer..hahaha

Unknown said...

ahmoi,

hehe.. seronoknya gi kursus. k zan rasa mcm nak pegi jugak.. buleh ker... .

hei hei.. tuk tambah pengetahuan je, hehe.

baguslah ahmoi pegi awal, taklah susah kemudian hari nak cari masa yang sesuai bila tiba waktunya...